Rollen in lijnformaties

Kies de juiste rol en functie

Tijdens de lijnformatiegevechten bij de teambuilding workshops of bij het Viking vechten, zijn er een aantal verschillende rollen en functies waar je uit kunt kiezen. In dit artikel gaan we het hebben over de rollen in lijnformaties. Welke rollen zijn er en wat is het verschil met een functie. Iedere deelnemer in de formatie is belangrijk en wat kan je waar en wanneer inzetten.

Lijnformatie vechten is puur teamwork en als een iemand zich niet aan zijn functie of rol houd kan alles heel snel afgelopen zijn. Het si dus belangrijk dat iedere vechter in je formatie weet wat er gedaan moet worden en wat zijn of haar rol is en de functie die uitgevoerd moet worden.

De rollen in lijnformaties

In de lijnformaties zijn verschillende rollen te onderscheiden. Belangrijk is eerst om uit een te zetten wat nu een rol is en wat een functie. Wat is een rol, iets wat je doet ongeacht je functie in lijn. De functie die je vervuld in de lijnformatie heeft te maken met je wapenconfiguratie en ook voor een deel met je skills en eigenschappen.

Binnen de lijnformaties onderscheiden we de volgende rollen:

  • Aanvoerder
  • Flanker
  • Lijnvechter
  • Runner

We gaan nu de verschillende rollen uiteenzetten en toelichten. Ook geven we een aantal voorbeelden van wat je in een bepaalde rol kan doen en wat je toegevoegde waarde kan zijn.

Rollen en functies in lijnformaties tijdens de workshops

Aanvoerder

Zoals het woord al doet vermoeden is de aanvoerder de persoon die de lijnformatie aanvoert en stuurt. Dit is een belangrijke rol en als deze goed uitgevoerd, zorgt dit voor een goed samenwerkend team van vechters. De aanvoerder moet op de hoogte zijn van de verschillende rollen en functies die tot de beschikking staan. En de mogelijkheden die daarbij horen.

Leiderschap in actie stuur je team aan tijdens de Viking Teambuilding Battle

De aanvoerder kan vooraf aan het gevecht al een bepaalde tactiek (plan) bespreken met zijn team en mensen aanwijzen een bepaalde actie uit te voeren. Tijdens het gevecht geeft de aanvoerder commando’s die voor iedereen duidelijk zijn. Ook bepaald de aanvoerder wie er welke rol heeft. Wie staat er op de linker of rechter flank. De aanvoerder heeft ook de keus of hij of zij direct mee vecht of vanachter de linie de boel aanstuurt en alleen op het laatste moment inspringt als het nodig is. 

Communicatie

Goede samenwerking staat of valt met goede en duidelijke communicatie. Het is dus ook aan de aanvoerder om zijn team te motiveren goed te communiceren. In het gevecht houd dit in dat de commando’s van de aanvoerder herhaald worden, maar ook dat er hard en duidelijk aangegeven wordt als er een flankactie uitgevoerd wordt of dat er een runner gespot is. Het is verstandig om vooraf te bespreken wat er gedaan wordt mocht de aanvoerder eerder uit het gevecht vallen dan de rest van het team. Standvastige verdedigers zijn ideale vechters voor deze positie.

Flanker

Een flankers is iemand die op de flank staat. Dit zijn de uiteinde van de lijn. We maken onderscheid tussen een linker en rechter flanker. De belangrijkste rol van de flanker is er voor te zorgen dat er niemand van de tegenpartij via de zijkant (de flank) achter de linie of lijnformatie kan komen. Mocht dit wel zo lijken moet de flanker dit luid en duidelijk aangeven! Niet iedere vechter is geschikt voor de flank positie, dit is ook iets waar de aanvoerder rekening mee moet houden.

Lijnvechter

Alle vechters die niet de aanvoerder of de flankers zijn vallen in de van lijnvechter. De lijnvechters zijn de bulk van de linie of formatie. Ze staan tussen de flankers in en kunnen ook meerdere rijen diep zijn. Bij een grote groep op een beperkte ruimte kan niet iedereen naast elkaar in de formatie staan. Dus soms is het noodzakelijk meerdere rijen te hebben. Het kan natuurlijk ook een tactiek van de aanvoerder zijn om meerdere rijen met lijnvechters neer te zetten. Het is belangrijk om als lijnvechter goed de commando’s te herhalen en goed op te letten wat er gebeurt en van je verwacht wordt.

Runner

Als laatste rol hebben we de runner. De runner is de vechter die snel en wendbaar is en makkelijk achter de linie van de tegenstander kan komen. De runner kan alle functies vervullen maar moet in de linie opgesteld staan op een plek waar hij of zij makkelijk en snel weg kan zonder grote gaten in de lijn te laten vallen. De runner kan ook samenwerken met een andere vechters zodat deze snel de plek van de runner inneemt in de lijn. Het doel van de runner is om achter de tegenstander te komen en deze zo snel mogelijk uit te schakelen met een verrassingsaanval. Een run uitvoeren is een actie die (meestal) van te voren afgesproken wordt. Het moment wanneer en via welke kant, kan vast gelegd worden, of kan aan de runner zelf overgelaten worden.

De functies in lijnformaties

Zoals hier boven ook al aangegeven is wordt je functie in lijn voor een deel bepaald door de wapenconfiguratie die je gekozen hebt of toebedeeld hebt gekregen. De functie bepaald hoe jij te werk gaat en wat je doet in de lijnformatie. Zo kan je bijvoorbeeld aanvoerder zijn met als functie verdediger of aanvaller.

Binnen de lijnformaties onderscheiden we de volgende functies:

  • Verdediger (eenhand wapen en schild)
  • Aanvaller lang wapen (speer en dane-axe)
  • Aanvaller kort wapen (eenhand speer en schild)

We gaan nu de verschillende functies uiteenzetten en toelichten. Ook geven we een aantal voorbeelden van wat je in een bepaalde functie kan doen en wat je toegevoegde waarde kan zijn.

Hoe werkt de Viking teambuilding battle workshop nu eigenlijk? in je rol en functies blijven en samenwerken

Verdediger (eenhand wapen en schild)

De verdediger met een eenhand wapen en schild is een belangrijke functie en zou de kern van de linie moeten vormen. Deze wapen combinatie is de meest voor de hand liggende keuze voor de meeste vechters. Het doel van deze vechter is de aanvallers in je team te beschermen en zoveel mogelijk de aanvallen op hen afslaan.  Als je geen bepaalde actie hebt om uit te voeren (zoals aangegeven door de aanvoerder) blijf je op je positie en verdedig je, je teamgenoten. Als je kans ziet om een tegenstander uit te schakelen, dan pak je die zonder te veel risico te nemen. Als je mogelijkheden ziet of een bepaalde vechter met functie nodig hebt op je positie geef dit duidelijk aan! Het is vervolgens weer aan de aanvoerder om een vechter te sturen.

Aanvaller lang wapen (speer en dane-axe)

De langwapen vechters zijn de aanvallers van de Viking team battle. Door de lange lengte van de wapens zijn ze uitermate geschikt om tegenstanders uit te schakelen. We maken onderscheid in speren en lange tweehand bijlen. Met deze wapens kan je vanachter je eigen linie de tegenstander belagen. Het is aan de verdedigers om je te beschermen. Als aanvaller is het belangrijk dat je goed kijkt waar je het beste op positie bent in het gevecht. Meestal volg je de langwapens van je tegenstander maar soms is het verstandig om dat juist niet te doen en te zoeken naar een gaatje voor je aanval. Ook kan je opgeroepen worden omdat er op een bepaalde plek langwapens nodig zijn.

Aanvaller kort wapen (eenhand speer en schild)

Een bijzonder affectief wapen in een Viking linie gevecht is de eenhand speer en schild combinatie. Je hebt je eigen verdediging in de hand en kan goed sniper aanvallen uitvoeren op de tegenstander. De eenhand speer is wel veel korter dan de tweehandige langwapen versie, maar de combinatie met een schild maakt het een zeer effectief wapen.

Acties

Als laatste component heeft de aanvoerder ook de mogelijkheid om verschillende acties af te spreken. Bepaalde vechters gaan bepaalde acties en of doelen uitvoeren. Een run uitvoeren is bijvoorbeeld een actie. Dat kan een run achter de linie van de tegenstander zijn maar het kan ook een run van de linker flank naar de rechter zijn om daar meer druk uit te oefenen. Ook kan er afgesproken worden dat er twee vechter samen een tegenstander gaan opjagen en uitschakelen (soms is bezig houden al voldoende). Acties zijn er genoeg en je kan ze zo creatief maken als je zelf wilt alleen pas wel op dat je niet de linie onnodig verzwakt en zo het gevecht weggeeft aan de tegenstander.

Het mooie is dat je meerdere linie gevechten hebt, je kan dus verschillende dingen uitproberen en kijken wat werkt en wie is het beste in een bepaalde rol en welke functie past het beste bij hem of haar.

Maak een plan

Met alle rollen, functies en acties kan je een plan bedenken om de tegenstander te verslaan. Ga je de runner inzetten, zo ja wanneer en laat je het aan de runner zelf over om in te zien wanneer de actie uitgevoerd wordt of spreek je een vast moment of signaal af. Wie staat er op de flan, een aanvaller met een langwapen of juist een verdediger. Je kan het zo gek niet bedenken, maar onthoud goed dat geen plan het contact met de tegenstander overleeft!

“no plan survives contact with the enemy”

Helmuth von Moltke (1800–1891)
Duitse generaal-veldmaarschalk

Je plan is een leidraad voor tijdens het gevecht maar blijf opletten en inspelen op de situatie. In een gevecht veranderen de mogelijkheden en risico’s constant en heel snel. Hou niet te krampachtig vast aan het plan wees flexibel. Speel dus met de rollen en functies en kijk welke actie wanneer het beste werkt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner