In 5 stappen een goede vechthouding aannemen

Een goede vechthouding bij het vechten als een Viking is van groot belang. De juiste houding vergroot het evenwicht (de balans) en verhoogt daarbij ook de veiligheid. De verhoogde veiligheid is niet alleen voor je tegenstander maar ook voor jezelf. Als jij goed en stabiel staat en alleen slaat als je goed in balans bent verklein je ook de kans op blessures en overbelasting van je spieren.

Vanuit een goede stabiele houding kan je ook goed reageren op situaties die ontstaan tijdens het re-enactment vechten. Bewegen en het voetenwerk in het gevecht is een vaak onderschat onderdeel en wordt meestal niet veel aandacht aan bested. Toch is dat jammer, het voetenwerk is cruciaal voor het verloop van een gevecht en zou eigenlijk een basis onderdeel van iedere training moeten zijn. In een ander artikel gaan we verder in op het voetenwerk en hoe te bewegen tijdens een gevecht.

De vechthouding

In iedere vorm van vechten is de houding heel belangrijk. Het is de basis van waaruit je al je acties onderneemt. Daarom is het heel belangrijk dat je veel aandacht besteed aan een goede dynamische basishouding. De basishouding, van de benen en voeten, die bij het vechten met zwaard en schild wordt gebruikt kent veel overeenkomst met de houding die men gebruikt bij het boksen en kickboksen.

De basishouding is altijd neutraal je gewicht is gelijk verdeeld over beide benen en je zwaartepunt (Z op de afbeeldingen) is tussen je voeten. Nu kan je alle kanten op door een kleine verschuiving van je gewicht kan je een snelle actie ondernemen. Oefen dit ook regelmatig bewust dat je registreert hoe je gewicht verplaatst en wat dat doet met je bewegingsvrijheid.

Voor het vechten met een-handwapen en schild, kunnen we de basishouding grofweg onderverdelen in twee posities:

1. de aanvallende positie
2. verdedigende positie

Beide posities zijn goede houdingen en geven stabiliteit en kunnen gedurende een gevecht aangenomen worden. Het onderscheid wordt in aanvallend en verdedigend gemaakt omdat je bij positie 1 een langer bereik hebt met je wapen en bij de tweede positie kan je optimaal gebruik maken van de dekking van je schild.

De aanvallende houding

Bij positie 1, de aanvallende houding, sta je met je wapen-kant been naar voren. Dit geeft je het maximale berijk met je wapen (zie afbeelding).

De aanvallende vechthouding met zwaartepunt

De verdedigende houding

Bij positie 2, de verdedigende houding, sta je met je schild-kant been naar voren. Op deze manier kan je volledig achter de dekking van schild blijven.

De verdedigende vechthouding met zwaartepunt

De 5 stappen naar een goede houding

Nu komen we op het punt waarbij we ook daadwerkelijk de goede stabiele vechthouding gaan aannemen.

1. Ga rechtop staan met je voeten zodanig uit elkaar dat ze recht onder je schouders staan (schouderbreedte).
2. Buig licht door je knieƫn
3. Kantel je bekken iets naar achteren (billen naar achteren duwen) zodat je rug een beetje hol is
4. stap nu met je wapen been recht naar voren. Maak de stap niet te klein maar ook niet te groot. Dit moet je voor jezelf aanvoelen wat prettig is.
5. Draai je voet die nu achter staat ongeveer tussen de 45 en 90 graden. Zodat je voet in lijn staat met je schouders (evenwijdig).
6. Je staat nu in de aanvalshouding, positie 1.

Test! Ga in de positie staan en vraag of iemand je rustig wil proberen om te duwen, dan voel je wat de beste stabiele afstand is. Je kan wat spelen met de afstand van je voeten over het algemeen geld hoe verder je voeten uit elkaar staan hoe stabieler je staat. Maar te ver uit elkaar is niet verstandig omdat je dan niet meer snel een andere houding / positie kan aannemen.

De verdedigende houding werkt hetzelfde alleen stap je dan bij punt 4 naar achteren met je schild been.

In de onderstaande video nemen we je stap voor stap mee in het aannemen van een goede vechthouding.

Puntje van aandacht voor aannemen van posities is, dat je recht stapt, en dat de tenen van je voorste been naar voren (richting je tegenstander) wijzen. Je achterste voet staat ongeveer tussen de 45 en 90 graden gedraaid te opzichten van je voorste voet om makkelijk en snel uit te kunnen stappen in zijwaartse richting.

De vechthouding is dynamisch

Je houding is een dynamisch iets en je bent constant bezig met het aanpassen van je houding. Blijf niet stilstaan maar verplaatsen je gewicht van de ene voet op de andere, probeer te voorkomen dat je met je volle gewicht op een been staat. Leer jezelf aan om losjes te staan zodat je snel alle kanten op kunt. Bewegen is belangrijk en wissel de verschillende posities af tijdens het vechten.

Veel plezier en succes met veilig Vechten als een Viking!

Wat je misschien ook leuk vind..

Je e-mail wordt niet gepubliceerd. Naam en E-mail zijn noodzakelijk.